Det er samfundets skyld

Det er samfundets skyld!

”Det’ samfundets skyld” er en sang af den danske rockgruppe TV2. Sangen er en meget samfundskritisk sang som giver en del stof til eftertanke, da de er meget samfundskritiske. Steffen Brandt som er forsanger i bandet TV2, er kendt for hans måde at beskrive danskernes små finurligheder. Sangene handler ofte om kærlighed og synges ofte i 1. person. Det’ samfundets skyld handler om 4 arketyper: Drankeren, milliardæren, tv-stjernen og indvandreren, der hver især fortæller om deres væren. En ting som de alle sammen har til fælles er, at de mener det er samfundets skyld. Teksten stiller altså spørgsmålstegn ved, er om hvorvidt vi har et ansvar som individer eller om vi har et fælles ansvar.

De 4 personer i sangen repræsenterer, hvert deres samfundslag og deres måde og se samfundet på. Drankeren fortæller hvor dårligt han har det samt hvor træt han er af forskellige ting i hans liv. Milliardæren beskriver hvordan hans sidste million netop er ”feset ind” på hans konto Schweiz. Han kan ikke få styr på sit familieliv og sit firma. Janteloven, misundelse og had trykker ham. Tv-stjernen er ved at få nok af hans eget ansigt, glitz, glamour og gossip. Han indser at han ikke leverer varen. Indvandreren fortæller om hvor hårdt det er som indvandrer at blive integreret i et samfund, på grund af at man har en anden kultur, hudfarve og natur.

Personligt lever jeg efter, de overbevisninger at enhver er sin egen lykkesmed samtidig med at jeg synes meget godt om ”The American Dream”. Jeg synes at Gevalia kaffe er lækkert! Det vil sige at hvis du ikke gør en indsats, så vil du heller ikke komme frem i verden. Derfor er der ingen undskyldning for at have et dårligt liv, hvis du ikke har gjort en indsats.

Som i enhver anden sang, er det ikke tilfældigt hvordan teksten bliver komponeret. I ”Det’ samfundets skyld” bliver følgende sætninger brugt meget:

”Det er samfundets skyld
Ja, det er samfundets skyld
Samfundets skyld!
Det er et nødråb. Et ægte nødråb.
S.O.S. Nødråb!”

Steffen Brandt gentager sig selv i hvert omkvæd for at understrege budskabet i teksten. For at understrege at de 4 personers holdning – at de ikke selv er skyld i den situation som de står i.

Tekstens opbygning består af fire strofer, hvor hver person bliver præsenteret i en strofe. Stroferne er efterfulgt af verset, som ses oven for.

Steffen Brandt prøver at fortælle, at det er lige meget hvilken start man får på livet, så kan du ende ud med at få det dårligt. Det er lige meget, om du er født med en guldske i munden eller om du kommer fra de laveste socialgrupper, du kan altid ende ud med at ødelægge dit liv. Det giver jeg ham mere eller mindre ret i. Man er hvad man selv har gjort sig til. Dvs. at hvis du ikke gider tage en uddannelse, så må du tage det med at du nok ikke kommer langt i tilværelsen.

Jeg har en god ven ved navn Martin, som ung ikke var særlig god i skolen. Han droppede ud af 9. klasse med elendige karakterer Det har dog ikke forhindret ham i at nå sine mål her i livet. I dag er han serie iværksætter og driver en million virksomhed der sælger automatbæger. Han har viljekraften til at gøre det og derfor har han fået succes. Ikke nok med at han har gjort alt hvad han kan for at opnå den position, så hjælper han også andre med at få succes.

Samtidig prøver Steffen Brandt at fortælle at vi danskere vi skal være mere selvkritiske. Det giver jeg ham meget ret i. Danskerne er for tøsede når det kommer til ansvar. Det er langt lettere for en bistandsklient, bare at skyde skylden på samfundet og sætte sig ned med sin kontanthjælp. Jeg synes ikke man kan kalde det solidaritet. Jeg har forståelse for folk, som er syge eller på anden måde er helt forhindret i at arbejde, men at sætte sig ned og ikke vide hvad man skal gøre, fordi verden vender en ryggen til, er svagt.

Steffen Brandt mener at det ikke kun er samfundets skyld. Alt for mange danskere finder det langt lettere at skyde skylden over på andre, i dette tilfælde samfundet, end selv at tage ansvar for sine handlinger. Jeg synes, at det er op til os selv hvordan vi vælger at se tilværelsen. Jeg mener, at det er svage mennesker som har den holdning at det hele er samfundets skyld. Man skal selvfølgelig tænke på, at de muligvis ikke har haft det let i hjemmet, og derfor ender op som drankeren. Det kan også være at de har haft held i sprøjten og fået stor succes baseret på held eller måske en stort fad forkælelse af forældrene.

Hvis man har energien og motivationen til at komme frem i verden, så skal man nok komme det. Jeg er selv iværksætter og går i skole ved siden af. Hvis det ikke var fordi min motivations faktor var så stærk, så havde jeg enten droppet ud af skolen eller droppet min iværksætter drøm. Jeg har valgt at følge min drøm om at blive iværksætter og det er der intet som skal forhindre mig i. Ikke engang samfundet. Samtidig vil jeg gerne blive uddannet, så jeg har noget at falde tilbage på. Når man er ung iværksætter så kan man ikke bare stifte virksomhed, da man skal være 18 år. I stedet for at sidde og vente på at jeg blev 18, så gjorde jeg det at jeg blev ved med at sende ansøgninger til Erhvervs og selskabsstyrelsen. Min virksomhed som sælger BKI kaffe kunne ikke blive godkendt.. Jeg fik afslag mange gange, men efter utallige forsøg, så blev jeg endelig godkendt. Mange ville sikkert i denne situation have valgt at sætte sig ned og vente, men jeg ”satte mig op i mod samfundet” og så det fra den lyse side i stedet for at se det som en forhindring.

Steffen Brandt synes at vi skal begynde at tage ansvar for vores egne handlinger i stedet for at give samfundet skylden.

”Det’ samfundets skyld” skal tages som et ”wake up call”. En påmindelse til den danske befolkning, om at de skal tage ansvar for deres egne handlinger og ikke blot skyde skylden på andre. Det synes jeg er fornuftigt, da der er mange som kunne bruge et. Der er for mange dovne personer i Danmark som vælger ikke at forfølge deres drøm, og i stedet skylder skylden på samfundet. Det er svagt. Når man tænker på hvor godt vi har det her i Danmark, så er det helt ironisk at brokke sig over tilværelsen. Vi har let mulighed for at stifte virksomhed, vi kan få bistandshjælp hvis vi ønsker og vi kan alle sammen stemme til valg. Det kalder jeg frihed.

I sangen har de 4 person typer, hver deres historie og lever på hver deres måde, men alligevel så har de én ting til fælles. De mener alle sammen at ”det’ samfundets skyld”. De mener ikke at det er dem som har gjort noget forkert, ”det’ samfundets skyld”.  De mener at deres liv ikke fungere som det skal, på grund af det ene eller det andet, derfor finder de det alle sammen lettest at sige: ”Det’ samfundets skyld”.

I dag har vi dog nogle ting som er fælles ansvar. Spørgsmålet om global opvarmning. Den jord vi lever på, den deler vi. Derfor bliver vi nød til at deles om ansvaret. At stå op i mod problemer som dette kan vi ikke klare individuelt. Men når individerne står sammen, så kan vi klare det. Men Peter Hansen fra Roskilde får taget en uddannelse, kan jeg ikke gøre noget ved.

Det som sker når nogle mennesker møder modstand er at de ikke finder nogen anden udvej end at skylde skylden på andre. De negligerer fakta, at det er deres egen skyld.

Hvad der er samfundets skyld og ens egen er svært at definere. Men personligt mener jeg at vi alle sammen har et fælles ansvar, men man selv må stå til ansvar for sine handlinger. Man skal selv stå til ansvar for ens uddannelse, ens økonomi osv. Samfundet påvirker os og har indflydelse, men ikke i så stor en grad så vi ikke har muligheder for at gøre hvad vi vil.

En tanke om “Det er samfundets skyld”

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.